9. helmikuuta 2014

Ajatuksia bloggaamisesta

Hieman vajaan vuoden aikana bloggaamisesta on tullut minulle erittäin rakas ja tärkeä harrastus. Ennen kun perustin oman blogini, olin säännöllisesti lukenut muiden pitämiä blogeja varsinkin pukeutumisinspiraatiota hakien. En aiemmin uskonut perustavani omaa blogia missään vaiheessa, mutta niin se idea vaan jostain tuli ja sillä tiellä ollaan edelleen.
 
Bloggaamisen aloitin oikeastaan siksi, että pidän kirjoittamisesta, kuvaamisesta, inspiraation jakamisesta sekä halusin läheisteni lähellä ja kaukana pysyvän perillä elämästäni myös sitä kautta. Vaikeina aikoina ja päivinä blogimaailma piristää paljon, ja blogia kirjoittamalla voi itsekin piristyä huomattavasti. Tästä syystä blogini keskittyy pääasiassa niihin iloisiin juttuihin, toki niitä huonoja päiviä ja juttuja mahtuu sekaan silloin tällöin. Oikeastaan aloitin blogin pitämisen juurikin silloin, kun mun elämässä oli menossa hieman vaikeampi kausi. Ja blogin avulla piristyin huomattavasti. Nyt oon myös oppinut tekemään ulkoasulle paljon erilaisia pikkujuttuja, joista mulla ei ollut aiemmin mitään aavistustakaan. Ja se on erittäin mielenkiintoista puuhaa!
 
Blogimaailma on erittäin koukuttava paikka. Suosikkiblogit on luettava päivittäin läpi, ja oman blogin puolellekin pitäisi ehtiä jotain kirjoittaa. Kirjoittaminen ja kuvaaminen ovat hauskaa puuhaa, mutta ahdistus iskee siinä vaiheessa, kun tuntuu ettei aika vaan riitä. Pitäisi ehtiä ottaa kuvia, muokata kuvat, tapella siinä sivussa kuvanmuokkausohjelmien ja Bloggerin kanssa sekä kirjoittaa järkevää tekstiäkin. Ja jos postauksista haluaa monipuolisia, niiden eteen täytyy todella nähdä vaivaa sekä keksiä uusia ja mielenkiintoisia aiheita. Mua itseänikin ärsyttää, miten kiireessä tulee lätkäistyä tänne samoja tylsiä asukuvia ja kirjoitettua jostain tylsästä aiheesta. Kiireestä huolimatta sitä aina haluaa siltikin päivittää tänne jotain. En oo vielä itse sortunut siihen, että tulisin tunkemaan tänne jotain asiaa väkisellä. Yleensä jotain asiaa aina on, mutta sitä ei saa muotoiltua järkevästi väsyneenä ja kiireisenä. Sitten itseäänkin vain harmittaa, kun blogin laatu laskee ja laskee. Sitten huomaa miten pari lukijaa on taas kadonnut, ja sitten harmitus ja ärsytys vaan tuplaantuu.
 
Yleensä rajaan blogini aiheet kaikkeen iloiseen ja hieman pinnalliseenkin höttöön. Oon alkanut pohtia, että kuinkahan pinnallisen kuvan musta sitten lopulta blogin perusteella voi saada. Varmaan aika pinnallisen, ja tiedostan sen kyllä itsekin. Mutta blogi käsittelee vaan tiettyjä aiheita mun elämästä, enkä missään nimessä kaikkea haluaisi täällä kertoa. Ei mun ajatukset pelkästään eri asujen ja vaatteiden ympärillä pyöri. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei mun blogi olisi aito. Koska aito se on. Se vain rajaa elämästäni jotkin asiat ulkopuolelle. Esimerkiksi jos huonona päivänä kirjoitan iloisista asioista, yritän itsekin vain piristyä ja kaiken sen ärtymyksen ja kiukun alla olen oikeasti iloinen monista asioista, olen vain unohtanut sen hetkeksi.

Vaikka olen itse tämän valinnut ja tiedän haluavani tehdä tätä, välillä iskee tosi vahva ahdistus siitä, että täällä kuka vaan voi lukea asioita mun elämästä. Välillä tekee mieli vaan käpertyä jonnekin sohvan nurkkaan turvaan. Oon huomannut etten enää kirjoita vapaasti ja rennosti, vaan pohdin välillä tosi tarkkaan että mitähän muut tästä nyt ajattelee ja eihän kukaan nyt ymmärrä mua väärin. Ja se harmittaa tosi paljon. Jossain vaiheessa bloggaaminen oli nimittäin vielä paljon rennompaa. Moni bloggaaja haluaa kuitenkin säilyttää jonkinlaisen yksityisyyden, ja siitä syystä rajaa tietyt aiheet pois blogistaan. Minullakin tulee kerrottua asioista pala sieltä, pala täältä eikä läheskään kaikkia asioita yksinkertaisesti halua julkiseen mediaan kaikkien nähtäville laittaa.
 
Kuten huomaattekin, bloggaaminen herättää minussa tällä hetkellä erittäin ristiriitaisia ajatuksia. Nautin siitä todella, mutta samalla se on stressaavaa ja välillä jopa ahdistavaa puuhaa. Pitäisi vain muistaa, että itseni takiahan minä tätä kirjoitan, en kenenkään muun. Jos joku jaksoi lukea tänne asti, niin olisi kiva kuulla muiden ajatuksia aiheesta, ajatteleeko kukaan läheskään samoin?


19 kommenttia :

  1. Tämä postaus voisi olla melkeinpä mun kirjoittama. Etenkin tuo kohta, jossa puhut siitä miten pitäisi keretä muokata kuvat, postata monipuolisesti ja säilyttää blogin taso korkealla. Ite haluaisin ajatella että "hei, tää on mun blogi niin postaan siitä mistä haluan, milloin haluan", esimerkiksi joululahjaksi saamastani dinosauruksen leikkimunasta haluaisin tehdä postauksen, mutta toisaalta tiedän ettei ketään kiinnostaisi lukea postausta.

    Bloggaamisen pitäisi olla niin yksinkertaista, niinkuin minkä vaan muun harrastuksen, mutta se ei vaan ole :( Tää oli todella hyvä postaus, tämmöisiä vähän syvällisempiä postauksia on aina mukavaa lukea :)

    Tässä vielä linkki omaan aiheesta kirjoittamaani postaukseen (joka kyllä keskittyy vain negatiivisuuteen...):
    hungrythirstymirri.blogspot.fi/2013/10/im-not-here-for-your-entertainment.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on niin totta! Välillä miettii että haluaisi kirjoittaa jostain itselle tärkeästä aiheesta, mutta tajuaa, ettei muita välttämättä kiinnostaisi yhtään. Ja sitten se postaus saattaa jäädä tekemättä. Blogin pitäminen ei kyllä tosiaankaan ole aina yksinkertaista tai helppoa!

      Kiitos paljon :) Meen katselemaan sunkin postausta!

      Poista
  2. Ja hei, voinko vielä kysyä että miten sait sekä tekstin että sivugadgetit samalle palstalle? :o Blogissani ne ovat eri palstoilla, mikä on mielestäni todella häiritsevää...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmmm valitettavasti ei mitään hajua :D Oon aika tumpelo edelleen tän ulkoasun kanssa, ja oon luultavasti saanut ne vaan jotenkin vahingossa tuolleen! Toivottavasti joku muu osais auttaa sua paremmin :)

      Poista
  3. "Mua itseänikin ärsyttää, miten kiireessä tulee lätkäistyä tänne samoja tylsiä asukuvia ja kirjoitettua jostain tylsästä aiheesta."

    Älä huoli - sulla on niin suloinen tyyli, että "tylsätkin" asukuvat todennäköisesti ilahduttavat suurta osaa lukijoista :)

    Oon kyllä miettinyt ihan samoja juttuja - tasapainottelu mielenkiintoisen/monipuolisen ja riittävän yksityisyyden välillä on joskus hankalaa. Toisaalta bloggaaminen on tosi inspiroiva harrastus ja lukijoiden kanssa vuorovaikuttaessa tulee väkisinkin uusia ideoita, plus että suht neutraaleista pikkujutuistakin voi saada aikaan mielenkiintoisia postauksia, kunhan osaa ilmaista oman innostuksensa. (Enkä nyt tarkoita sellaista "siis tää H&M:n uus 5 € rätti pelasti mun tulevaisuuden, jee!!" -hysteriaa, vaan esimerkiksi suloisen tunnelmallista aamupostausta siitä, kuinka keväiseltä ilma jo tuoksuu.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kivasta kommentista :)

      Oon kyllä aivan samaa mieltä sun kanssa! On vaikeaa säilyttää blogin mielenkiinto, kun ei haluaisi kuitenkaan liikaa elämästään kertoa. Välillä joidenkin asioiden kirjoittaminen tuntuu erittäin vaikealta, kun haluaisi kertoa jotain pientä muttei kuitenkaan voi/halua koko juttua selittää.

      Aidolla innostuksella saa kyllä jo paljon aikaan, ja se onkin tosi tärkeää bloggaamisessa!

      Poista
  4. Oon tosi samaa mieltä noista jutuista, mitä säkin kirjoitit :) Musta tuntuu, että mun blogin kautta ihmiset saa musta sellasen kuva, etten koskaan tee muuta kun oon salilla. Oikeesti se salilla käyminen vie mun elämästä tunnin päivässä, ja mä teen paljon muutakin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kuulla etten oo ainoa! Pitää vaan toivoa, että ihmiset ymmärtää ettei blogin aihe tai blogissa esiintyvät jutut välttämättä täytä todellisuudessa koko elämää, vaan voi olla vain pintaraapaisu kaikesta! :)

      Poista
  5. Luetsä ajatuksia vai mitä, sillä koko tämän viikon oon pyöritellyt omassa pienessä päässäni, että kirjoittaisin samasta aiheesta postauksen! Nyt en enää kehtaa ku sä ehdit ensin. :--D
    Mutta vähän samanlaisia ajatuksia ollut joo, ja oon myös miettinyt, että bloggaaminenhan on aivan idioottimaista puuhaa; levitellään elämää nettiin muiden luettavaksi ja arvosteltavaksi! Mutta toisaalta, niin kivaa etten osais enää ihan helpolla ilmankaan olla. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha eikä!! :D Kyllä mä sit varmaan luin sun ajatukset ;)

      Välillä on mullekin tullut sellanen olo että hei haloo, minkä takia mä näitä rättejä tänne kaikkien nähtäville kuvaan, että ketä oikeasti kiinnostaa nähdä mitä mulla on ollut päällä tai mitä oon tänään tehnyt. Mutta tähän on vaan jäänyt koukkuun, ja itsensä takiahan tätä loppujen lopuksi tekee! :)

      Poista
  6. On itekin saanu huomata että bloggaaminen vie yllättävän paljon aikaa ja vaivaa, siksipä varmasti tylyt ja asiattomat kommentit tuntuu vielä inhottavammilta ja sitä välillä miettii miksi edes vaivautua. Mutta onpa jotenkin erityisen hyvä teksti ja ihanat kuvat <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon täysin samaa mieltä! Ei nää postaukset kuitenkaan itsestään synny, vaan niiden tekemiseen menee oikeasti aikaa, jos haluaa jotain kunnollista julkaista.

      Kiitos ihana <3

      Poista
  7. Kuten tossa yhessä kommentissakin sanoit: "itsensä takiahan tätä loppujen lopuksi tekee! :)". Jos jotakuta ei kiinnosta niin se on sitten voi voi :D ehkä en osaa samaistua ongelmaan, koska omalla blogillani on paaaaljon pienempi lukijakunta. Itse ainakin tykästyin sun kirjotustapaan ja pukeutumistyyliin. Tärkeintä on kuitenkin, että itse on tyytyväinen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! :) Mutta jokainen käsittää nää asiat eri tavalla, ja sekin voi vaikuttaa siihen ettet koe itselläsi olevan samaa ongelmaa :) Ja tärkeintä on juurikin se, että on itse tyytyväinen :)

      Poista
  8. Todella hyvä postaus! Täyttä asiaa, ja pystyn samastumaan sun ajatuksiin. :)

    VastaaPoista
  9. tän postauksen kuvat on täydellisyyttä !

    VastaaPoista
  10. Aivan ihana blogi ja olet todella kaunis :3

    VastaaPoista

Blog Design by Get Polished